Henrik spiller mot Frankrike
For første gang skal en «Ørn-spiller» spille i fotball-VM. Henrik Falchener er nemlig tatt ut på laget som møter Frankrike i kveld.
Foto: Knut G Bjerva
Henrik fikk sitt gjennombrudd på seniornivå i Ørn Horten i 2022 etter å ha vokst opp i Flint. Han kom fra Sandefjord Fotball der han ikke følte at han blei satsa på. Han spilte 44 kamper for Ørn i 2. divisjon i 2022 og 2023 og utgjorde en solid midtstopperduo sammen med Thomas Knutsen eller Arnar Førsund.
Vi gjentar gjerne Førsunds klokke kommentarer etter at Falchener blei tatt ut i VM-troppen.
– Spørsmålet vi bør stille oss er hvor ville Falchener vært i dag uten to år under min kyndige veiledning. Ord kan ikke beskrive hvor mye han lærte av meg. Kanskje spesielt hva man IKKE skal gjøre.
Henrik kom som en snill guttunge med et stort potensial. Det var absolutt ikke vanskelig å se at han kunne lykkes hvis brikkene falt på plass. En av hovedgrunnen til at han faktisk kom seg gjennom nåløyet var holdningene til treningsarbeidet. Det, sammen med en god porsjon flyt og gode holdninger, gjør at han har kommet dit han er nå, avslutter Ørn-veteranen.
Henrik har i flere medier fortalt om hvordan tiden i Ørn var viktig for utviklingen hans – særlig når det gjaldt spilletid, duellstyrke og mental tøffhet.
Vi gratulerer så mye med uttaket og gleder oss til å se deg i kamp Henrik.

